АНОТАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ

ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ ЖАНРІВ У НОВІТНІЙ ЗАРУБІЖНІЙ ЛІТЕРАТУРІ”

 

  1. Метою викладання навчальної дисципліни є ознайомлення здобувачів вищої освіти з аспектами теорії жанрів художньої літератури новітньої зарубіжної літератури, формування розуміння тенденцій, що в новітній час виникли в теоретичному осмисленні категорії жанру літератури, закономірностей розвитку літератури в контексті світового історичного процесу, розвитку професійної ерудиції студентів-філологів. Дисципліна має міжпредметні зв’язки з загальноосвітніми гуманітарними дисциплінами, що вивчаються у ВНЗ (філософією, культурологією, мистецтвознавством та ін.), і з літературознавчими дисциплінами (“Вступ до літературознавства”, “Теорія літератури”, “Історія зарубіжної літератури”, “Історія української літератури”, “Порівняльне літературознавство”).
  2. Результатом навчання є формування інтегральних, загальних і спеціальних (фахових, предметних) компетентностей:
  • інтегральна компетентність: здатність розв’язувати складні інноваційні задачі і практичні проблеми у галузі освіти або у процесі навчання, здійснювати наукові дослідження та впроваджувати їх результати на практиці;
  • загальні компетентності:
  • Здатність проведення наукових досліджень на відповідному рівні, пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел.
  • Здатність до використання принципів, методів та організаційних процедур дослідницької та інноваційної діяльності.
  • Здатність генерувати нові ідеї та доводити їх ефективність.
  • Здатність розробляти та управляти реалізацією навчально-наукових проектів.
  • Здатність до навчально-наукової діяльності у ситуаціях мультикультурності;
  • спеціальні (фахові, предметні) компетентності:
  • Розуміння специфіки літератури і теорії літератури у системі форм суспільної свідомості.
  • Здатність до аналізу теоретично-інтелектуальної складової творів вітчизняної та зарубіжної літератури.
  • Володіння закономірностями історичного та культурно-естетичного розвитку літератури.
  • Володіння основними поняттями теорії літератури, мистецтва та естетики, що стосуються літературно-художньої творчості.
  • Здатність до застосування принципів еволюції літературних напрямів, течій і стилів в процесі аналізу літературних явищ.
  • Розуміння специфіки розвитку жанрів в неоромантизмі, реалізмі, модернізмі, постмодернізмі.
  1. Зміст навчальної дисципліни:
  • Завдання, зміст та структура курсу “Тенденції розвитку жанрів у новітній зарубіжній літературі”.
  • Вступ у загальну теорію жанрів.
  • М.М. Бахтін і проблеми «генології» в поетиці ХХ ст.
  • Основні напрями і тенденції сучасної зарубіжної літератури.
  • Особливості розвитку жанрів у літературі першої половини ХХ ст.
  • Проблема еволюції постмодернізму.
  • Новий історизм в сучасному романі.
  • Японська новела: від модернізму до постмодернізму.
  1. Обсяг вивчення навчальної дисципліни. Кількість кредитів ECTS – 5. Загальний обсяг годин – 150 (аудиторних – 50, з них: лекційних – 20, семінарських – 30, самостійної та індивідуальної – 100).
  2. Форма підсумкового контролю – залік.
  3. Викладацький склад: А.О. Лаврова, кандидат філологічних наук, доцент.
  4. Перелік основної літератури.
  • Бахтін М. Висловлювання як одиниця мовленнєвого спілкування. Слово. Знак. Дискурс: Антологія світової літературно-критичної думки ХХ ст. / За ред. М.Зубрицької.  Львів : Літопис, 1996.  С. 308 – 317.
  • Бахтін М.  Проблема тексту в лінґвістиці, філології та інших гуманітарних науках. Слово. Знак. Дискурс: Антологія світової літературно-критичної думки ХХ ст. / За ред. М. Зубрицької. Львів: Літопис, 1996. С. 318 – 323.
  • Білоус П.В. Вступ до літературознавства. Київ : ВЦ «Академія», 2011. 336 с.
  • Вступ до літературознавства / Уклад. О.В. Єременко. Київ : Київ. ун-т ім. Б. Гринченка, 2012. 144 с.
  • Жанри і жанрові процеси в історико-літературній перспективі : колективна монографія / За ред О.В. Кеби. Кам.-Подільський : Аксіома, 2012. 224 с.
  • Історія зарубіжної літератури ХХ ст. / За ред. В.І. Кузьменка. Київ : ВЦ «Академія, 2010. 496 с.
  • Література. Теорія. Методологія / Упорядкування і наукова ред. Д. Уліцької / Пер. з пол. С. Яковенка. Київ : ВД «Києво-Могилянська академія, 2008. 543 с.
  • Літературознавчий словник-довідник / За заг. Ред. Р.Т. Громяка, Ю.І. Коваліва, В.І. Теремка. Київ : ВЦ «Академія», 2007. 752 с.
  • Сучасна літературна компаративістика: стратегії і методи : Антологія / За аг. ред. Д.С. Наливайка. Київ : ВД «Києво-Могилянська академія, 2009. 487 с.
  • Тодоров Ц. Поняття літератури та інші есе / Пер. з фр. Є. Марічева. Київ : ВД «Києво-Могилянська академія, 2006. 162 с.
  • Ференц Н.С. Основи літературознавства. Київ : Знання, 2011. 431 с.
  • Хализев В.Е. Теория литературы. Москва : Высшая школа, 1999. 398 с.

 

 

Завідувач кафедри

германських мов і зарубіжної літератури            ____________________      /О.В. Кеба/