АНОТАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ
«ПОРІВНЯЛЬНЕ ЛІТЕРАТУРОЗНАВСТВО»
- Метою викладання навчальної дисципліни є засвоєння студентами-філологами основних положень літературної компаративістики, уміння використовувати їх у процесі аналізу художніх творів та під час викладання шкільного курсу літератури. Курс органічно пов’язаний, насамперед, з низкою літературознавчих курсів («Вступ до літературознавства», «Теорія літератури», «Історія зарубіжної літератури», «Історія української літератури»), а також такими гуманітарними загальноосвітніми дисциплінами, як історія, філософія, культурологія, мистецтвознавство, релігієзнавство та ін.
- Результатом навчання є формування інтегральних, загальних і спеціальних (фахових, предметних) компетентностей:
- інтегральна компетентність: здатність розв’язувати складні інноваційні задачі і практичні проблеми у галузі освіти або у процесі навчання, здійснювати наукові дослідження та впроваджувати їх результати на практиці;
- загальні компетентності:
- Здатність застосовувати сучасні методи наукових досліджень у галузі освіти.
- Здатність проведення наукових досліджень на відповідному рівні, пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел.
- Здатність до використання принципів, методів та організаційних процедур дослідницької та інноваційної діяльності.
- Здатність генерувати нові ідеї та доводити їх ефективність.
- Здатність розробляти та управляти реалізацією навчально-наукових проектів.
- Здатність до навчально-наукової діяльності у ситуаціях мультикультурності;
- спеціальні (фахові, предметні) компетентності:
- Здатність до аналізу складних явищ зарубіжної літератури в процесі її викладання у старшій середній і вищій школах.
- Володіння принципами й методами порівняльно-типологічного вивчення зарубіжної літератури.
- Вміння визначити специфіку вираження художньо-естетичних ідей в новітній зарубіжній літературі.
- Здатність до застосування методів сучасного літературознавства в аналізі літературних явищ.
- Вміння розглядати сучасний англомовний художній текст як функціональний продукт, застосовуючи актуальні методи порівняльного літературознавства.
- Здатність з’ясовувати специфіку художнього методу автора літературного тексту та втілення в ньому традиційних сюжетів та образів.
- Володіння теоретичними засадами та практичними навичками перекладу текстів різних жанрів, зокрема й художньої літератури.
- Зміст навчальної дисципліни:
- Предмет порівняльного літературознавства. Основні поняття і терміни літературознавчої компаративістики.
- Форми міжлітературних взаємозв’язків.
- Традиційні сюжети і образи в літературі.
- Взаємодії літератур Західної Європи, Америки, слов’янських літератур.
- Типологія авторської свідомості та поетики в соціально-історичному контексті.
- Порівняльне літературознавство і генологічні студії.
- Літературна рецепція в компаративістичних студіях. Компаративістичні аспекти рецепції міфу у літературі ХХ ст.
- Перекладознавчі проблеми компаративістики крізь призму літературознавчих теорій.
- Література в системі мистецтв як галузь порівняльного літературознавства.
- Літературознавча імагологія в системі компаративістики.
- Обсяг вивчення навчальної дисципліни. Кількість кредитів ECTS – 4. Загальний обсяг годин – 120 (аудиторних – 40, з них: лекційних – 20, семінарських – 20, самостійної та індивідуальної – 80).
- Форма підсумкового контролю – іспит.
- Викладацький склад: В.С. Кшевецький, кандидат філологічних наук, доцент; Р.М. Семелюк, кандидат філологічних наук, старший викладач.
- Перелік основної літератури.
- Будний В. Порівняльне літературознавство / В. Будний, М. Ільницький. — К.: Видавничий дім «Києво-Могилянська академія», 2008. — 430 с.
- Дима А. Принципы сравнительного литературоведения / А. Дима: Пер. с рум. — М.: Прогресс, 1977. — 229 с.
- Дюришин Д. Теория сравнительного изучения литератури / Д. Дюришин: Пер. со словац. — М.: Прогресс, 1979. — 320 с.
- Жирмунский В.М. Сравнительное литературоведение. Восток и Запад / В. Жирмунский. — Л., 1979. — 495 с.
- Кшевецький В. С. Літературознавча компаративістика. Практикум [Текст] : навч.-метод. посіб. для студентів спец. “Філологія” / В. С. Кшевецький, А. О. Трофименко ; Кам’янець-Поділ. нац. ун-т ім. Івана Огієнка. – Кам’янець-Подільський : Зволейко Д. Г. [вид.], 2015. – 159 с.
- Лексикон загального та порівняльного літературознавства / Буковин. центр гуманіт. дослідж.; За ред. А.Волкова та ін. — Чернівці: Золоті литаври, 2001. — 636 с.
- Літературознавча компаративістика: Навч. посібник / Терноп. держ. пед. ун-т ім. В.Гнатюка; Упоряд.: Р.Т.Гром’як, І.В.Папуша. — Тернопіль, 2002.— 334 с.
- Літературознавча рецепція і компаративістичний дискурс: Монографія / За ред. Романа Гром’яка. — Тернопіль: Підручники і посібники, 2004. — 367 с.
- Минералов Ю. Сравнительное литературоведение / Ю. Минералов. — М.: Высшая школа, 2010. — 381 с.
- Наливайко Д. Теорія літератури й компаративістика / Д. Наливайко. — К.: Вид. дім «Києво-Могилянська академія», 2006. — 347 с.
Завідувач кафедри
германських мов і зарубіжної літератури ____________________ /О.В. Кеба/