АНОТАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ

«ПОРІВНЯЛЬНЕ ЛІТЕРАТУРОЗНАВСТВО»

  1. Метою викладання навчальної дисципліни є засвоєння студентами-філологами основних положень літературної компаративістики, уміння використовувати їх у процесі аналізу художніх творів та під час викладання шкільного курсу літератури. Курс органічно пов’язаний, насамперед, з низкою літературознавчих курсів («Вступ до літературознавства», «Теорія літератури», «Історія зарубіжної літератури», «Історія української літератури»), а також такими гуманітарними загальноосвітніми дисциплінами, як історія, філософія, культурологія, мистецтвознавство, релігієзнавство та ін.
  2. Результатом навчання є формування інтегральних, загальних і спеціальних (фахових, предметних) компетентностей:
  • інтегральна компетентність: здатність розв’язувати складні інноваційні задачі і практичні проблеми у галузі освіти або у процесі навчання, здійснювати наукові дослідження та впроваджувати їх результати на практиці;
  • загальні компетентності:
  • Здатність застосовувати сучасні методи наукових досліджень у галузі освіти.
  • Здатність проведення наукових досліджень на відповідному рівні, пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел.
  • Здатність до використання принципів, методів та організаційних процедур дослідницької та інноваційної діяльності.
  • Здатність генерувати нові ідеї та доводити їх ефективність.
  • Здатність розробляти та управляти реалізацією навчально-наукових проектів.
  • Здатність до навчально-наукової діяльності у ситуаціях мультикультурності;
  • спеціальні (фахові, предметні) компетентності:
  • Здатність до аналізу складних явищ зарубіжної літератури в процесі її викладання у старшій середній і вищій школах.
  • Володіння принципами й методами порівняльно-типологічного вивчення зарубіжної літератури.
  • Вміння визначити специфіку вираження художньо-естетичних ідей в новітній зарубіжній літературі.
  • Здатність до застосування методів сучасного літературознавства в аналізі літературних явищ.
  • Вміння розглядати сучасний англомовний художній текст як функціональний продукт, застосовуючи актуальні методи порівняльного літературознавства.
  • Здатність з’ясовувати специфіку художнього методу автора літературного тексту та втілення в ньому традиційних сюжетів та образів.
  • Володіння теоретичними засадами та практичними навичками перекладу текстів різних жанрів, зокрема й художньої літератури.
  1. Зміст навчальної дисципліни:
  • Предмет порівняльного літературознавства. Основні поняття і терміни літературознавчої компаративістики.
  • Форми міжлітературних взаємозв’язків.
  • Традиційні сюжети і образи в літературі.
  • Взаємодії літератур Західної Європи, Америки, слов’янських літератур.
  • Типологія авторської свідомості та поетики в соціально-історичному контексті.
  • Порівняльне літературознавство і генологічні студії.
  • Літературна рецепція в компаративістичних студіях. Компаративістичні аспекти рецепції міфу у літературі ХХ ст.
  • Перекладознавчі проблеми компаративістики крізь призму літературознавчих теорій.
  • Література в системі мистецтв як галузь порівняльного літературознавства.
  • Літературознавча імагологія в системі компаративістики.

 

  1. Обсяг вивчення навчальної дисципліни. Кількість кредитів ECTS – 4. Загальний обсяг годин – 120 (аудиторних – 40, з них: лекційних – 20, семінарських – 20, самостійної та індивідуальної – 80).
  2. Форма підсумкового контролю – іспит.
  3. Викладацький склад: В.С. Кшевецький, кандидат філологічних наук, доцент; Р.М. Семелюк, кандидат філологічних наук, старший викладач.
  4. Перелік основної літератури.
  • Будний В. Порівняльне літературознавство / В. Будний, М. Ільницький. — К.: Видавничий дім «Києво-Могилянська академія», 2008. — 430 с.
  • Дима А. Принципы сравнительного литературоведения / А. Дима: Пер. с рум. — М.: Прогресс, 1977. — 229 с.
  • Дюришин Д. Теория сравнительного изучения литератури / Д. Дюришин: Пер. со словац. — М.: Прогресс, 1979. — 320 с.
  • Жирмунский В.М. Сравнительное литературоведение. Восток и Запад / В. Жирмунский. — Л., 1979. — 495 с.
  • Кшевецький В. С. Літературознавча компаративістика. Практикум [Текст] : навч.-метод. посіб. для студентів спец. “Філологія” / В. С. Кшевецький, А. О. Трофименко ; Кам’янець-Поділ. нац. ун-т ім. Івана Огієнка. – Кам’янець-Подільський : Зволейко Д. Г. [вид.], 2015. – 159 с.
  • Лексикон загального та порівняльного літературознавства / Буковин. центр гуманіт. дослідж.; За ред. А.Волкова та ін. — Чернівці: Золоті литаври, 2001. — 636 с.
  • Літературознавча компаративістика: Навч. посібник / Терноп. держ. пед. ун-т ім. В.Гнатюка; Упоряд.: Р.Т.Гром’як, І.В.Папуша. — Тернопіль, 2002.— 334 с.
  • Літературознавча рецепція і компаративістичний дискурс: Монографія / За ред. Романа Гром’яка. — Тернопіль: Підручники і посібники, 2004. — 367 с.
  • Минералов Ю. Сравнительное литературоведение / Ю. Минералов. — М.: Высшая школа, 2010. — 381 с.
  • Наливайко Д. Теорія літератури й компаративістика / Д. Наливайко. — К.: Вид. дім «Києво-Могилянська академія», 2006. — 347 с.

 

Завідувач кафедри

германських мов і зарубіжної літератури            ____________________             /О.В. Кеба/