Камянець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка
Факультет іноземної філології
Кафедра германських мов і зарубіжної літератури

 

  1. Загальна інформація про курс

Назва курсу, мова викладання Історія зарубіжної літератури

(ХХ – поч. ХХІ ст.)

мова навчання  українська

Викладачі Шаповал Ольга Григорівна, доцент кафедри германських мов і зарубіжної літератури
Профайл викладачів  https://zarub-lit.kpnu.edu.ua/shapoval-olha-hryhorivna/
E-mail: shapoval@kpnu.edu.ua
Сторінка курсу в MOODLE https://moodle.kpnu.edu.ua/course/view.php?id=823
Консультації Відповідно до графіку індивідуальних консультацій, що розміщений на інформаційному стенді та сайті кафедри германських мов і зарубіжної літератури: вівторок 15.00 – 17.00

 

  1. Анотація до курсу

Вивчення нормативної навчальної дисципліни «Історія зарубіжної літератури» передбачено освітньо-професійною програмою підготовки фахівців першого (бакалаврського) рівня вищої освіти за освітньо-професійними програмами: Англійська мова і зарубіжна література; Німецька мова і зарубіжна література; Польська мова і зарубіжна література; спеціальностей: 014 Середня освіта (Мова і література (англійська) з додатковою предметною спеціальністю Середня освіта Мова і література (німецька/польська), 014 Середня освіта (Мова і література (німецька) з додатковою предметною спеціальністю Середня освіта Мова і література (англійська/польська) ), 014 Середня освіта (Мова і література (польська) з додатковою предметною спеціальністю Середня освіта Мова і література (англійська/німецька)  галузі знань 01 Освіта / Педагогіка. Курс «Історія зарубіжної літератури (ХХ – поч. ХХІ ст.)» є частиною загальної навчальної дисципліни «Історія зарубіжної літератури». У межах курсу студенти знайомляться з основними етапами і художніми явищами новітньої літературної епохи та їх основними характеристиками.

  1. Мета та цілі курсу

 Метою викладання дисципліни “Історія зарубіжної літератури” (ХХ-поч.ХХІ ст.) є: сформувати у студентів професійне сприйняття літературних явищ новітньої доби, розглянути особливості розвитку національних літератур країн Західної Європи, США, Латинської Америки, Японії, слов’янських народів; виховувати естетичний смак, високу читацьку культуру, розвивати вміння та навички літературознавчого аналізу текстів, що є репрезентантами історико-літературної доби, а також підвищувати рівень фахової підготовки словесника, розвивати творчі якості та професійні здібності майбутніх вчителів. Основне завдання курсу – створення системної візії історико-літературного процесу; введення студента до кола проблем літературної творчості даного періоду, ознайомлення його з основними соціокультурними та естетичними характеристиками  літературного процесу ХХ- поч..ХХІ ст..

  1. Формат курсу

Стандартний курс (очний, заочний).

  1. Результати навчання

Згідно з вимогами програми підготовки фахівців здобувачі першого (бакалаврського) рівня вищої освіти повинні:

знати:

  • сучасні філологічні й дидактичні засади навчання зарубіжної літератури;
  • елементи теоретичного й експериментального (пробного) дослідження в професійній сфері та методи їхньої реалізації;
  • літературознавчі поняття й терміни, необхідні для повноцінного аналізу та інтерпретації художніх текстів;
  • специфіку перебігу літературного процесу різних країн у культурному контексті, літературні напрями, течії, жанри, стилі, здобутки національних літератур, художні твори класики і сучасності

вміти:

  • творчо використовувати різні теорії й досвід (вітчизняний, закордонний) у процесі вирішення соціальних і професійних завдань;
  • володіти різними видами аналізу художнього твору, визначати його жанрово-стильову своєрідність, місце в літературному процесі, традиції й новаторство, зв’язок твору із фольклором, міфологією, релігією, філософією, значення для національної та світової культури;
  • порівнювати мовні та літературні факти, явища, визначати їхні подібності й відмінності;
  • ефективно спілкуватися в науково-навчальній, соціально-культурній та офіційно-ділових сферах; виступати перед аудиторією, брати участь у дискусіях, обстоювати власну думку (позицію), дотримуватися культури поведінки й мовленнєвого спілкування;
  • аналізувати й вирішувати соціально та особистісно значущі світоглядні проблеми, приймати рішення на підставі сформованих  ціннісних орієнтирів, визначати власну соціокультурну позицію в полікультурному суспільстві, бути носієм і захисником  національної культури.

  1. Обсяг і ознаки курсу

Найменування показників Характеристика навчальногокурсу
денна форма навчання заочна форма навчання
Освітня програма, спеціальність за освітньо-професійною програмою

 

Англійська мова і зарубіжна література, спеціальність 014 Середня освіта (Мова і література (англійська) з додатковою предметною спеціальністю Мова і література (німецька/польська);

Німецька мова і зарубіжна література, спеціальність014 Середня освіта (Мова і література (німецька) з додатковою предметною спеціальністю Мова і література (англійська/польська);

Польська мова і зарубіжна література, спеціальність014 Середня освіта (Мова і література (польська) з додатковою предметною спеціальністю Мова і література (німецька/англійська)

 

 

за освітньо-професійною програмою

 

Англійська мова і зарубіжна література, спеціальність 014 Середня освіта (Мова і література (англійська)

Рік навчання/ рік викладання третій /2019-2020 третій /2019-2020
Семестр вивчення п’ятий, шостий п’ятий, шостий
нормативна/вибіркова нормативна нормативна
Кількість кредитів ЄКТС 6 кредитів ЄКТС 5 кредитів ЄКТС
Загальний обсяг годин 180 150
Кількість годин навчальних занять 72 20
Лекційні заняття 36 12
Практичні заняття 36 8
Семінарські заняття    
Лабораторні заняття    
Самостійна та індивідуальна робота 108 130
Форма підсумкового контролю екзамен екзамен

 

  1. Пререквізити курсу

 

Перелік попередньо прослуханих курсів, потрібних для успішного опанування даного курсу:

  «Історія зарубіжної літератури (до ХХ ст.)», «Вступ до літературознавства / Основи теорії літератури», «Філософія»

  1. Технічне й програмне забезпечення /обладнання

Вивчення курсу не потребує використання програмного забезпечення, крім загальновживаних програм і операційних систем.

 

  1. Політики курсу

Письмові роботи. Очікується, що студенти виконають декілька видів письмових робіт (тести, есе, реферат, твори різних жанрів, аналізи творів різних жанрів). При перескладанні незадовільної оцінки з тесту, оцінка знижується на 1 рівень.

Академічна доброчесність. Очікується, що роботи студентів будуть їх оригінальними дослідженнями чи міркуваннями. Відсутність посилань на використані джерела, фабрикування джерел списування, втручання в роботу інших студентів становлять, але не обмежують приклади можливої академічної недоброчесності. Виявлення ознак академічної недоброчесності в письмовій роботі студента є підставою для її незарахування викладачем, незалежно від масштабів плагіату чи обману.

Відвідання занять. Очікується, що всі студенти відвідають усі лекції і практичні заняття курсу. Всі пропущені заняття, незалежно від причини пропуску, мають бути відпрацьовані. Практичні заняття відпрацьовуються згідно Плану практичного заняття з виконанням усіх завдань та видів поточного контролю (тестів, есе і т.д.). Для відпрацювання пропущеного лекційного заняття студент повинен:

  • надати тезовий конспект за планом лекції + дати правильну відповідь на 1 запитання за темою лекції (1-2 пропуски);
  • надати розширений конспект за планом лекції + дати правильні відповіді на 3-5 запитань за темою лекції (більше двох пропусків)

Якщо студент пропустив 60% навчальних занять курсу його фінальна оцінка знижується на один рівень. Всі відпрацювання відбуваються лише в офіційні години консультацій викладача. У будь-якому випадку студенти зобов’язані дотримуватися термінів виконання усіх видів робіт, передбачених курсом.

Самостійна робота Очікується, що студенти прочитають у повному обсязі художні тексти, винесені у список для обов’язкового прочитання. Студенти ведуть літературний щоденник, в якому роблять нотатки щодо прочитаних художніх текстів. Літературним щоденником студенти можуть користуватись при доповідях на практичному занятті, контрольних роботах, екзамені.

Література.

Уся література, яку студенти не можуть знайти самостійно, буде надана викладачем виключно в освітніх цілях без права її передачі третім особам. Студенти заохочуються до використання також й іншої літератури та джерел, яких немає серед рекомендованих.

  1. Схема курсу

 

Тема, план Форма заняття Матеріали Література

Інтернет ресурси

Завдання,

год

Змістовий модуль 1. Література І половини ХХ століття

Тема 1.  Вступ. Перша половина ХХ століття як літературна доба. Модернізм.

Лекція Презентація,

відеоматеріали

 

Літературу до кожної теми див. у робочій програмі навчальної дисципліни та планах практичних занять Опрацювати матеріали лекцій, 4 год.

 

Тема 2. Німецька література І пол. ХХ ст. Лекція,

практичні заняття,

самостійна робота

 

Презентація,

відеоматеріали

 

  Опрацювати матеріали лекцій, 2 год.;

підготуватись та виконати завдання до практичних занять з тем: «РОМАН Ф. КАФКИ “ЗАМОК”: ТОТАЛЬНИЙ АБСУРД ЧИ ПОШУКИ АБСОЛЮТУ?», «Філософська основа новелістики Томаса Манна» 4 год;  прочитати: Брехт Б. «Галілео Галілей», Майрінк Г. «Голем», Гесе Г. «Гра в бісер», Дьоблін А. «Гамлет, або Довга ніч добігає кінця», Манн Т. «Чарівна гора», Ремарк Е.-М. «Три товариші», Фейхтвангер Л. «Гойя», зробити записи в літературному щоденнику, 10 год.

Тема 3. Література Франції І пол. ХХ ст. Лекція,

практичне заняття,

самостійна робота

 

Презентація,

відеоматеріали

  Опрацювати матеріали лекцій, 2 год.;

підготуватись та виконати завдання до практичного заняття з теми «ОСОБЛИВОСТІ ХУДОЖНЬОГО ВТІЛЕННЯ ІДЕЙ А. КАМЮ В РОМАНІ “ЧУМА”», 2 год; прочитати: Жід А. «Фальшивомонетники», Сент Екзюпері Антуан де. «Маленький принц», Сартр Ж.-П. «Нудота» », зробити записи в літ. щоденнику, 10 год.

Тема 4. Література Англії 1900-1930 рр. Лекція,

практичне заняття,

самостійна робота

 

Презентація,

відеоматеріали

  Опрацювати матеріали лекцій, 4 год;

підготуватись та виконати завдання до практичних занять з тем: «РОМАН ДЖ. ДЖОЙСА «УЛІСС» ЯК ЕНЦИКЛОПЕДІЯ ЛІТЕРАТУРНОГО МОДЕРНІЗМУ ХХ СТ.», «ЖАНРОВА СВОЄРІДНІСТЬ РОМАНУ Д.Г. ЛОУРЕНСА “КОХАНЕЦЬ ЛЕДІ ЧАТТЕРЛЕЙ”», 4 год., прочитати: Вулф В. «Місіс Делловей», Гакслі О. «Дивний новий світ», Орвелл Дж. «1984», Еліот Т.С. «Порожні люди», Моем В.С. «Місяць і мідяки», зробити записи в літ. щоденнику, 16 год.

Тема 5. Американська література І пол. ХХ ст. Лекція,

практичне заняття,

самостійна робота

Презентація,

відеоматеріали

  Опрацювати матеріали лекцій, 4 год;

підготуватись та виконати завдання до практичних занять з тем: «ТЕМА «ВТРАЧЕНОГО ПОКОЛІННЯ» В ТВОРЧОСТІ Е. ГЕМІНҐВЕЯ», ««ВЕЛИКИЙ ГЕТСБІ»: ПАРАДОКСИ АМЕРИКАНСЬКОЇ МРІЇ В ПОЕТИЧНО-ЕКЗИСТЕНЦІАЛЬНОМУ ВИМІРІ», 4 год.; прочитати: Фолкнер В. «Авесаломе, Авесаломе», Міллер Г. «Тропік Рака», зробити записи в літ. щоденнику, 10 год.

 

Тема 6. Слов’янські літератури І пол. ХХ ст. Література Японії. Лекція,

практичне заняття,

самостійна робота

Презентація,

відеоматеріали

  Опрацювати матеріали лекцій, 2 год;

підготуватись та виконати завдання до практичного заняття з теми: ««МАЙСТЕР І МАРГАРИТА» М. БУЛГАКОВА ЯК МОРАЛЬНО-ФІЛОСОФСЬКИЙ РОМАН», 2 год.; прочитати: Замятін Є. «Ми», Набоков В. «Дар», Платонов А. «Котлован», Пільняк Б. «Оповідання про те, як пишуться оповідання», Шолохов М. «Тихий Дон» (том 1), Чапек К. «Війна з саламандрами», Акутагава Рюноске. «У хащах», зробити записи в літ. щоденнику, 10 год.

Змістовий модуль 2.

 Література ІІ пол. XХ – початку ХХІ ст.

 

Тема 1. Вступ. Друга половина ХХ століття як літературна доба. Постмодернізм.

Лекція,

самостійна робота

 

Презентація,

відеоматеріали

 

  Опрацювати матеріали лекцій, 4 год;

анотувати прочитану додаткову літературу, 2 год.

Тема 2. Література Франції, Італії, Іспанії. Лекція,

практичні заняття,

самостійна робота

 

Презентація,

відеоматеріали

 

  Опрацювати матеріали лекцій, 2 год;

підготуватись та виконати завдання до практичного заняття з теми: «Ідейно-художня специфіка «драми абсурду», 2 год.; прочитати: Турньє М. «П’ятниця, або Тихоокеанський лімб», Еко У. «Ім’я Рози», Моравіа А. «Чочара», зробити записи в літ. щоденнику, 8 год.

 

Тема 3. Німецькомовні літератури. Лекція,

практичні заняття,

самостійна робота

 

Презентація,

відеоматеріали

 

  Опрацювати матеріали лекцій, 2 год;

підготуватись та виконати завдання до практичних занять з тем: «”Література руїн”. Г. Белль», «Роман Патріка Зюскінда «Запахи»: постмодерністська концепція світу і людини», 4 год.;

прочитати: Фріш М. «Санта Крус», Грасс Г. «Жерстяний барабан», Дюрренматт Ф. «Гостина старої дами», зробити записи в літ. щоденнику, 8 год.

Тема 4. Література Великої Британії. Лекція,

практичні заняття,

самостійна робота

Презентація,

відеоматеріали

 

  Опрацювати матеріали лекцій, 4 год;

підготуватись та виконати завдання до практичних занять з тем: «Роман Джона Фаулза “Колекціонер”: інтертекст як генератор художнього змісту», «Роман Айріс Мердок “Чорний Принц”: особливості проблематики і поетики», 4 год.;

прочитати: Акройд П. «Повість про Платона», Барнс Дж. «Історія світу в 10 ½ розділах», Голдінг В. «Володар мух», Ішиґуро К. «Не відпускай мене», Рушді С. «Опівнічні діти», Свіфт Г. «Земля води», зробити записи в літ. щоденнику, 10 год.

Тема 5. Література США. Лекція,

практичне заняття,

самостійна робота

 

Презентація,

відеоматеріали

 

  Опрацювати матеріали лекцій, 2 год;

підготуватись та виконати завдання до практичних занять з тем: «”Лоліта” Владіміра Набокова як роман-метафора», «Художньо-естетична концепція роману Кена Кізі “Політ над гніздом зозулі”», 4 год.;

прочитати: Бредбері Р. «451о за Фарренгейтом», Вільямс Т. «Трамвай «Бажання», Каннінгем М. «Години», Моррісон Т. «Пісня Соломона», Олбі Е. «Хто боїться Вірджинії Вулф?», Пінчон  Т. «Ентропія», Селінджер Дж. Д. «Над прірвою у житті», Стайрон В. «Вибір Софі», зробити записи в літ. щоденнику, 10 год.

Тема 6. Література країн Латинської Америки. Література Японії. Лекція,

практичне заняття,

самостійна робота

 

Презентація,

відеоматеріали

 

  Опрацювати матеріали лекцій, 2 год;

підготуватись та виконати завдання до практичного заняття з теми: «Роман Г. Гарсіа Маркеса «Сто років самотності» як взірець літератури магічного реалізму», 2 год.;

прочитати: Борхес Х. Л. «Смерть і компас», Абе Кобо. «Жінка в пісках», Кавабата Я. «Тисяча журавлів», зробити записи в літ. Щоденнику, 8 год.

Тема 7. Література скандинавських і слов’янських народів. Лекція,

практичне заняття,

самостійна робота

 

Презентація,

відеоматеріали

 

  Опрацювати матеріали лекцій, 2 год;

підготуватись та виконати завдання до практичних занять з тем: ««Безсмертя» М. Кундери як мета роман», «Оповідання М.Павича «Дамаскин» як гіпертекст», 4 год.;

прочитати: Вампілов О. «Полювання на качок», Солженіцин О. “В колі першому”, зробити записи в літ. щоденнику, 6 год.

  1. Система оцінювання та вимоги

Розподіл балів за змістовими модулями:

Поточний і модульний контроль Іспит Сума
Змістовий

модуль 1 (30 балів)

Змістовий

модуль 2 (30 балів)

 

 

40

 

 

100

Поточний контроль МКР 1

 

Поточний контроль МКР2.
15

балів

15

балів

15

балів

15

балів

Оцінювання і контроль знань.

Завершується вивчення дисципліни іспитом, оцінка якого визначається сумою балів, набраних за такі види робіт:

  • на практичних заняттях (за два модулі) ― від 18 (мінімально) до 30 (максимально) балів (за практичні одного модуля від 9 до 15);
  • за 2 модульні контрольні роботи від 18 (мінімально) до 30 (максимально) балів (кожна робота модульна від 9 до 15);.
  • іспит 24 (мінімально) – 40 (максимально) балів.

 Разом – 60 ( мінімально) 100 (максимально) балів.

Максимальна кількість балів, яку може отримати студент за результатами роботи на практичних заняттях складає 30 балів (по 15 балів за кожен з двох модулів) (за умови виконання всіх різновидів роботи, які передбачені планами практичних занять). Максимальний бал оцінки поточної успішності студентів на навчальних заняттях – 12. Оцінювання на навчальних заняттях для одного модуля переводяться у бальну систему за формулою: (Сер. бал.х 0,05 +0,4) х 15) Студент, знання, уміння і навички якого на навчальних заняттях за 12-бальною шкалою оцінено від 1 до 3 балів, вважається таким, що недостатньо підготувався до цих занять і має академічну заборгованість за результатами поточного контролю. Студенту, який не виконав поточних домашніх завдань, не підготувався до навчальних занять, в журнал обліку роботи академічної групи ставиться 0 балів. Поточну заборгованість, пов’язану з непідготовленістю або недостатньою підготовленістю до навчальних занять, студент повинен ліквідувати. За ліквідацію поточної заборгованості нараховуються бали середнього (4, 5, 6), достатнього (7, 8, 9) та високого рівня (10, 11, 12).