Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка
Факультет іноземної філології
Кафедра германських мов і зарубіжної літератури
- Загальна інформація про курс
Назва курсу, мова викладання | Порівняльне літературознавство, мова викладання українська |
Викладачі | Абрамович Семен Дмитрович, доктор філологічних наук, професор кафедри германських мов і зарубіжної літератури |
Профайл викладачів | http://slovfil.kpnu.edu.ua/abramovych/ |
E-mail: | abramovych@kpnu.edu.ua |
Сторінка курсу в MOODLE | https://moodle.kpnu.edu.ua/course/view.php?id=1154 |
Консультації | Відповідно до графіку індивідуальних консультацій, що розміщений на інформаційному стенді кафедри германських мов і зарубіжної літератури: четвер 16.00 – 18.00 |
- Анотація до курсу
Вивчення вибіркової навчальної дисципліни «Порівняльне літературознавство» передбачено освітньо-професійною програмою підготовки фахівців другого (магістерського) рівня вищої освіти за освітньо-професійними програмами: Середня освіта (Англійська мова і зарубіжна література), Середня освіта (Німецька мова і зарубіжна література); спеціальностей:014 Середня освіта (Мова і література (англійська) з додатковою предметною спеціальністю Середня освіта Мова і література (німецька/польська),014 Середня освіта (Мова і література (німецька) з додатковою предметною спеціальністю Середня освіта Мова і література (англійська/польська) галузі знань 01 Освіта / Педагогіка.
Дисципліна «Порівняльне літературознавство» висвітлює ключові тенденції розвитку світової та української літературної компаративістики, відображає новітні технології освітнього процесу, орієнтує магістрантів на набуття практичних навичок у сфері викладацької роботи. Вивчення дисципліни ґрунтується на знанні студентами теоретичних знань з дисциплін «Історія зарубіжної літератури», «Теорія літератури».
- Мета та цілі курсу
Мета викладання навчальної дисципліни«Порівняльне літературознавство» полягає у формуванні у студентів-філологів знання основних положень літературної компаративістики, уміння використовувати їх у процесі аналізу художніх творів та під час викладання шкільного курсу літератури.
Основними завданнями вивчення дисципліни «Порівняльне літературознавство» є: формування у студентів-філологів знань основних положень літературної компаративістики, історії її зародження та становлення, типів та видів міжлітературних зв`язків у національних, регіональних і світових літературах; ознайомлення студентів із найбільш вагомими компаративістичними дослідженнями зарубіжних та вітчизняних літературознавців, а також навичок компаративістичних досліджень, умінь використовувати їх у майбутній професійній діяльності.
- Формат курсу
Стандартний курс (очний, заочний).
- Результати навчання
Згідно з вимогами програми підготовки фахівців здобувачі другого (магістерського) рівня вищої освіти повинні:
знати:
- основні поняття та терміни літературної компаративістики;
- основні етапи розвитку порівняльного літературознавства;
- типи та види міжлітературних зв`язків у національних, регіональних і світових літературах;
- найбільш вагомі компаративістичні дослідження зарубіжних та вітчизняних літературознавців.
вміти:
- аналізувати літературно-історичні явища в компаративістичнихї аспектах;
- швидко і вправно орієнтуватись у літературному процесі;
- аналізувати художні твори, передбачені програмою;
- мати навички наукового підходу до історії літератури;
- вміти користуватись довідниковою літературою, інтернет-ресурсами.
- Обсяг і ознаки курсу
Найменування показників | Характеристика навчального курсу | |
денна форма навчання | заочна форма навчання | |
Освітня програма, спеціальність | Освітньо-професійні програми: Середня освіта (Англійська мова і зарубіжна література), Середня освіта (Німецька мова і зарубіжна література); спеціальності: 014 Середня освіта (Мова і література (англійська) з додатковою предметною спеціальністю Середня освіта Мова і література (німецька/польська), 014 Середня освіта (Мова і література (німецька) з додатковою предметною спеціальністю Середня освіта Мова і література (англійська/польська) галузь знань 01 Освіта / Педагогіка | Освітньо-професійні програми: Середня освіта (Англійська мова і зарубіжна література), Середня освіта (Німецька мова і зарубіжна література); спеціальності: 014 Середня освіта (Мова і література (англійська) з додатковою предметною спеціальністю Середня освіта Мова і література (німецька/польська), 014 Середня освіта (Мова і література (німецька) з додатковою предметною спеціальністю Середня освіта Мова і література (англійська/польська) галузь знань 01 Освіта / Педагогіка |
Рік навчання/ рік викладання | перший /2019-2020 | перший /2019-2020 |
Семестр вивчення | Другий | другий |
нормативна/вибіркова | Вибіркова | Вибіркова |
Кількість кредитів ЄКТС | 4 кредити ЄКТС | 4 кредити ЄКТС |
Загальний обсяг годин | 120 | 120 |
Кількість годин навчальних занять | 40 | 16 |
Лекційні заняття | 20 | 8 |
Практичні заняття | 20 | 8 |
Семінарські заняття | ||
Лабораторні заняття | ||
Самостійна та індивідуальна робота | 80 | 104 |
Форма підсумкового контролю | екзамен | екзамен |
- Пререквізити курсу
Дисциплін, які мають бути вивчені раніше:
· Історія зарубіжної літератури;
· Філософія літератури
· Теорія літератури;
Здобуті результати навчання:
- Знає сучасні філологічні й дидактичні засади вивчення зарубіжної літератури.
- Обізнаний із елементами теоретичного й експериментального (пробного) дослідження в професійній сфері та методами їхньої реалізації.
- Знає мовний дискурс художньої літератури й сучасності.
- Знає специфіку перебігу літературного процесу різних країн у культурному контексті, літературні напрями, течії, жанри, стилі, здобутки національних літератур, художні твори класики й сучасності.
- Має творчо-критичне мислення, творчо використовує різні теорії й досвід (вітчизняний, закордонний) у процесі вирішення соціальних і професійних завдань.
- Володіє різними видами аналізу художнього твору, визначає його жанрово-стильову своєрідність, місце в літературному процесі, традиції й новаторство, зв’язок твору із фольклором, міфологією, релігією, філософією, значення для національної та світової культури.
- Порівнює мовні та літературні факти, явища, визначає їхні подібності й відмінності.
- Володіє основами професійної культури, має здатність створювати й редагувати тексти професійного змісту державною та іноземною мовами.
- Застосовує сучасні методики й технології (зокрема інформаційні) для забезпечення якості навчально-виховного процесу в освітніх навчальних закладах.
- Ефективно організовує, аналізує, критично оцінює, несе відповідальність за результати власної професійної діяльності.
- Забезпечує охорону життя
- Технічне й програмне забезпечення /обладнання
Вивчення курсу не потребує використання програмного забезпечення, крім загальновживаних програм і операційних систем.
- Політики курсу
Письмові роботи. Очікується, що студенти виконають декілька видів письмових робіт (написання літературно-критичних есе, розгорнуті порівняльно-типологічні аналізи літературно-художніх творів за запропонованою схемою, виконання тестових завдань).
Академічна доброчесність. Очікується, що роботи студентів будуть їх оригінальними дослідженнями чи міркуваннями. Відсутність посилань на використані джерела, фабрикування джерел списування, втручання в роботу інших студентів становлять, але не обмежують приклади можливої академічної недоброчесності. Виявлення ознак академічної недоброчесності в письмовій роботі студента є підставою для її незарахування викладачем, незалежно від масштабів плагіату чи обману.
Відвідування занять. Очікується, що всі студенти відвідають усі лекції і практичні заняття курсу. Студенти мають інформувати викладача про неможливість відвідати заняття. У будь-якому випадку студенти зобов’язані дотримуватися термінів виконання усіх видів робіт, передбачених курсом.
Література.
Уся література, яку студенти не можуть знайти самостійно, буде надана викладачем виключно в освітніх цілях без права її передачі третім особам. Студенти заохочуються до використання також й іншої літератури та джерел, яких немає серед рекомендованих.
Схема курсу
Дата /
кількість акад. год. |
Тема, план | Форма заняття | Матеріали | Література
Інтернетре сурси |
Завдання,
год |
Змістовий модуль 1. Генеза і методологія порівняльного літературознавства
Тема 1. Порівняльне літературознавство як наукова галузь. Предмет порівняльного літературознавства. |
Лекція, практичне заняття, самостійна робота
|
Презентація, відеоматеріали
|
Літературу до кожної теми див у робочій програмі навчальної дисципліни та планах практичних занять |
Переглянути презентацію лекції, 1 год.; анотувати прочитану додаткову літературу, 7 год. |
|
Тема 2. Виникнення та основні етапи становлення світової літературної компаративістики. | Лекція,
практичне заняття, самостійна робота
|
Презентація,
відеоматеріали
|
Переглянути презентацію лекції, 1 год.;
анотувати прочитану додаткову літературу, 7 год. |
||
Тема 3. Методологія літературної компаративістики. | Лекція,
практичне заняття, самостійна робота
|
Презентація,
відеоматеріали
|
Переглянути презентації лекцій, 1 год.;
анотувати прочитану додаткову літературу, 7 год. |
||
Тема 4. Форми міжлітературних взаємозв’язків. | Лекція, практичне заняття,
самостійна робота |
Презентація,
відеоматеріали
|
Переглянути презентацію лекції, 1 год.;
анотувати прочитану додаткову літературу, 7 год. |
||
Тема 5. Становлення, розвиток та перспективи літературної компаративістики в Україні. | Лекція, практичне заняття,
самостійна робота |
Презентація,
відеоматеріали
|
Переглянути презентацію лекції, 1 год.;
анотувати прочитану додаткову літературу, 7 год. |
||
Змістовий модуль 2. Практичні аспекти порівняльно-типологічних студій
Тема 1. Міф – фольклор – література у компаративному висвітленні. |
Лекція, практичне заняття, самостійна робота |
Презентація, відеоматеріали |
Переглянути презентацію лекції, 1 год.; анотувати прочитану додаткову літературу, 7 год. |
||
Тема 2. Традиційні сюжети і образи в системі порівняльного літературознавства. |
Лекція,
Практичне заняття, самостійна робота
|
Переглянути презентацію лекції, 1 год.;
анотувати прочитану додаткову літературу, 7 год. |
|||
Тема 3. Типологія літературних жанрів, напрямів і стилів. | Лекція,
практичне заняття, самостійна робота |
Презентація,
відеоматеріали
|
Переглянути презентацію лекції, 1 год.;анотувати прочитану додаткову літературу, 7 год. | ||
Тема 4. Інтертекстуальність як категорія компаративістики. | Лекція,
практичне заняття, самостійна робота
|
Презентація,
відеоматеріали
|
Переглянути презентацію лекції, 1 год.;
анотувати прочитану додаткову літературу, 7 год. |
||
Тема 5. Порівняльне літературознавство у взаємозв’язку з етноімагологічними, культурними, постколоніальними і гендерними студіями. | Лекція,
практичне заняття, самостійна робота
|
Презентація,
відеоматеріали
|
Переглянути презентацію лекції, 1 год.;
анотувати прочитану додаткову літературу, 7 год. |
- Система оцінювання та вимоги
Розподіл балів за змістовими модулями:
Поточний і модульний контроль | Іспит | Сума | |||
Змістовий
модуль 1 (30 балів) |
Змістовий
модуль 2 (30 балів) |
40 |
100 |
||
Поточний контроль | МКР 1
|
Поточний контроль | МКР2. | ||
15
балів |
15
балів |
15
балів |
15
балів |
Оцінювання і контроль знань.
Завершується вивчення дисципліни іспитом, оцінка якого визначається сумою балів, набраних за такі види робіт:
- на практичних заняттях(за два модулі) ― від 18 (мінімально) до 30 (максимально) балів (за практичні одного модуля від 9 до 15);
- за 2 модульні контрольні роботи від 18 (мінімально) до 30 (максимально) балів(кожна робота модульна від 9 до 15);
- іспит 24 (мінімально)40 (максимально) балів.
Разом – 60 (мінімально) 100 (максимально) балів.
Максимальна кількість балів, яку може отримати студент за результатами роботи на практичнихзаняттях складає 30 балів (по 15 балів за кожен з двох модулів) (за умови виконання всіх різновидів роботи, які передбачені планами практичнихзанять). Максимальний бал оцінки поточної успішності студентів на навчальних заняттях – 12. Оцінювання на навчальних заняттях для одного модуля переводяться у -бальну систему за формулою: (Сер. бал.х 0,05 +0,4) х 15) Студент, знання, уміння і навички якого на навчальних заняттях за 12-бальною шкалою оцінено від 1 до 3 балів, вважається таким, що недостатньо підготувався до цих занять і має академічну заборгованість за результатами поточного контролю. Студенту, який не виконав поточних домашніх завдань, не підготувався до навчальних занять, в журнал обліку роботи академічної групи ставиться 0 балів. Поточну заборгованість, пов’язану з непідготовленістю або недостатньою підготовленістю до навчальних занять, студент повинен ліквідувати. За ліквідацію поточної заборгованості нараховуються бали середнього (4, 5, 6), достатнього (7, 8, 9) та високого рівня (10, 11, 12).