Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка

Факультет іноземної філології

Кафедра германських мов і зарубіжної літератури

  1. Загальна інформація про курс

Назва курсу, мова викладання Порівняльне літературознавство, мова викладання українська
Викладачі Абрамович Семен Дмитрович, доктор філологічних наук, професор кафедри германських мов і зарубіжної літератури
Профайл викладачів http://slovfil.kpnu.edu.ua/abramovych/
E-mail: abramovych@kpnu.edu.ua
Сторінка курсу в MOODLE https://moodle.kpnu.edu.ua/course/view.php?id=1154
Консультації Відповідно до графіку індивідуальних консультацій, що розміщений на інформаційному стенді кафедри германських мов і зарубіжної літератури: четвер 16.00 – 18.00

  1. Анотація до курсу

Вивчення вибіркової навчальної дисципліни «Порівняльне літературознавство» передбачено освітньо-професійною програмою підготовки фахівців другого (магістерського) рівня вищої освіти за освітньо-професійними програмами: Середня освіта (Англійська мова і зарубіжна література), Середня освіта (Німецька мова і зарубіжна література); спеціальностей:014 Середня освіта (Мова і література (англійська) з додатковою предметною спеціальністю Середня освіта Мова і література (німецька/польська),014 Середня освіта (Мова і література (німецька) з додатковою предметною спеціальністю Середня освіта Мова і література (англійська/польська) галузі знань 01 Освіта / Педагогіка.

Дисципліна «Порівняльне літературознавство» висвітлює ключові тенденції розвитку світової та української літературної компаративістики, відображає новітні технології освітнього процесу, орієнтує магістрантів на набуття практичних навичок у сфері викладацької роботи. Вивчення дисципліни ґрунтується на знанні студентами теоретичних знань з дисциплін «Історія зарубіжної літератури», «Теорія літератури».

 

  1. Мета та цілі курсу

 

Мета викладання навчальної дисципліни«Порівняльне літературознавство» полягає у формуванні у студентів-філологів знання основних положень літературної компаративістики, уміння використовувати їх у процесі аналізу художніх творів та під час викладання шкільного курсу літератури.

Основними завданнями вивчення дисципліни «Порівняльне літературознавство» є: формування у студентів-філологів знань основних положень літературної компаративістики, історії її зародження та становлення, типів та видів міжлітературних зв`язків у національних, регіональних і світових літературах; ознайомлення студентів із найбільш вагомими компаративістичними дослідженнями зарубіжних та вітчизняних літературознавців, а також навичок компаративістичних досліджень, умінь використовувати їх у майбутній професійній діяльності.

  1. Формат курсу

Стандартний курс (очний, заочний).

  1. Результати навчання

Згідно з вимогами програми підготовки фахівців здобувачі другого (магістерського) рівня вищої освіти повинні:

знати:

  • основні поняття та терміни літературної компаративістики;
  • основні етапи розвитку порівняльного літературознавства;
  • типи та види міжлітературних зв`язків у національних, регіональних і світових літературах;
  • найбільш вагомі компаративістичні дослідження зарубіжних та вітчизняних літературознавців.

вміти:

  • аналізувати літературно-історичні явища в компаративістичнихї аспектах;
  • швидко і вправно орієнтуватись у літературному процесі;
  • аналізувати художні твори, передбачені програмою;
  • мати навички наукового підходу до історії літератури;
  • вміти користуватись довідниковою літературою, інтернет-ресурсами.

  1. Обсяг і ознаки курсу
Найменування показників Характеристика навчального курсу
денна форма навчання заочна форма навчання
Освітня програма, спеціальність Освітньо-професійні програми: Середня освіта (Англійська мова і зарубіжна література), Середня освіта (Німецька мова і зарубіжна література); спеціальності: 014 Середня освіта (Мова і література (англійська) з додатковою предметною спеціальністю Середня освіта Мова і література (німецька/польська), 014 Середня освіта (Мова і література (німецька) з додатковою предметною спеціальністю Середня освіта Мова і література (англійська/польська) галузь знань 01 Освіта / Педагогіка Освітньо-професійні програми: Середня освіта (Англійська мова і зарубіжна література), Середня освіта (Німецька мова і зарубіжна література); спеціальності: 014 Середня освіта (Мова і література (англійська) з додатковою предметною спеціальністю Середня освіта Мова і література (німецька/польська), 014 Середня освіта (Мова і література (німецька) з додатковою предметною спеціальністю Середня освіта Мова і література (англійська/польська) галузь знань 01 Освіта / Педагогіка
Рік навчання/ рік викладання перший /2019-2020 перший /2019-2020
Семестр вивчення Другий другий
нормативна/вибіркова Вибіркова Вибіркова
Кількість кредитів ЄКТС 4 кредити ЄКТС 4 кредити ЄКТС
Загальний обсяг годин 120 120
Кількість годин навчальних занять 40 16
Лекційні заняття 20 8
Практичні заняття 20 8
Семінарські заняття    
Лабораторні заняття    
Самостійна та індивідуальна робота 80 104
Форма підсумкового контролю екзамен екзамен

 

  1. Пререквізити курсу

 

Дисциплін, які мають бути вивчені раніше:

·                        Історія зарубіжної літератури;

·                        Філософія літератури

·                        Теорія літератури;

Здобуті результати навчання:

  • Знає сучасні філологічні й дидактичні засади вивчення зарубіжної літератури.
  • Обізнаний із елементами теоретичного й експериментального (пробного) дослідження в професійній сфері та методами їхньої реалізації.
  • Знає мовний дискурс художньої літератури й сучасності.
  • Знає специфіку перебігу літературного процесу різних країн у культурному контексті, літературні напрями, течії, жанри, стилі, здобутки національних літератур, художні твори класики й сучасності.
  • Має творчо-критичне мислення, творчо використовує різні теорії й досвід (вітчизняний, закордонний) у процесі вирішення соціальних і професійних завдань.
  • Володіє різними видами аналізу художнього твору, визначає його жанрово-стильову своєрідність, місце в літературному процесі, традиції й новаторство, зв’язок твору із фольклором, міфологією, релігією, філософією, значення для національної та світової культури.
  • Порівнює мовні та літературні факти, явища, визначає їхні подібності й відмінності.
  • Володіє основами професійної культури, має здатність створювати й редагувати тексти професійного змісту державною та іноземною мовами.
  • Застосовує сучасні методики й технології (зокрема інформаційні) для забезпечення якості навчально-виховного процесу в освітніх навчальних закладах.
  • Ефективно організовує, аналізує, критично оцінює, несе відповідальність за результати власної професійної діяльності.
  • Забезпечує охорону життя

 

  1. Технічне й програмне забезпечення /обладнання

Вивчення курсу не потребує використання програмного забезпечення, крім загальновживаних програм і операційних систем.

  1. Політики курсу

 

Письмові роботи. Очікується, що студенти виконають декілька видів письмових робіт (написання літературно-критичних есе, розгорнуті порівняльно-типологічні аналізи літературно-художніх творів за запропонованою схемою, виконання тестових завдань).

Академічна доброчесність. Очікується, що роботи студентів будуть їх оригінальними дослідженнями чи міркуваннями. Відсутність посилань на використані джерела, фабрикування джерел списування, втручання в роботу інших студентів становлять, але не обмежують приклади можливої академічної недоброчесності. Виявлення ознак академічної недоброчесності в письмовій роботі студента є підставою для її незарахування викладачем, незалежно від масштабів плагіату чи обману.

Відвідування занять. Очікується, що всі студенти відвідають усі лекції і практичні заняття курсу. Студенти мають інформувати викладача про неможливість відвідати заняття. У будь-якому випадку студенти зобов’язані дотримуватися термінів виконання усіх видів робіт, передбачених курсом.

Література.

Уся література, яку студенти не можуть знайти самостійно, буде надана викладачем виключно в освітніх цілях без права її передачі третім особам. Студенти заохочуються до використання також й іншої літератури та джерел, яких немає серед рекомендованих.

Схема курсу

 

 

Дата /

кількість акад. год.

Тема, план Форма заняття Матеріали Література

Інтернетре

сурси

Завдання,

год

  Змістовий модуль 1. Генеза і методологія порівняльного літературознавства

Тема 1. Порівняльне літературознавство як наукова галузь. Предмет порівняльного літературознавства.

 

 

 

 

 

 

Лекція, практичне заняття,

самостійна робота

 

 

 

 

 

 

Презентація,

відеоматеріали

 

Літературу до кожної теми див у робочій програмі навчальної дисципліни та планах практичних занять  

 

 

 

 

 

Переглянути презентацію лекції, 1 год.;

анотувати прочитану додаткову літературу, 7 год.

  Тема 2. Виникнення та основні етапи становлення світової літературної компаративістики. Лекція,

практичне заняття,

самостійна робота

 

Презентація,

відеоматеріали

 

  Переглянути презентацію лекції, 1 год.;

анотувати прочитану додаткову літературу, 7 год.

  Тема 3. Методологія літературної компаративістики. Лекція,

практичне заняття,

самостійна робота

 

Презентація,

відеоматеріали

 

  Переглянути презентації лекцій, 1 год.;

анотувати прочитану додаткову літературу, 7 год.

  Тема 4. Форми міжлітературних взаємозв’язків. Лекція, практичне заняття,

самостійна робота

Презентація,

відеоматеріали

 

  Переглянути презентацію лекції, 1 год.;

анотувати прочитану додаткову літературу, 7 год.

  Тема 5. Становлення, розвиток та перспективи літературної компаративістики в Україні. Лекція, практичне заняття,

самостійна робота

Презентація,

відеоматеріали

 

  Переглянути презентацію лекції, 1 год.;

анотувати прочитану додаткову літературу, 7 год.

  Змістовий модуль 2. Практичні аспекти порівняльно-типологічних студій

Тема 1. Міф – фольклор – література у компаративному висвітленні.

 

 

 

 

 

 

Лекція,

практичне заняття,

самостійна робота

 

 

 

 

 

Презентація,

відеоматеріали

   

 

 

 

 

Переглянути презентацію лекції, 1 год.;

анотувати прочитану додаткову літературу, 7 год.

 

Тема 2. Традиційні сюжети і образи в системі порівняльного літературознавства.

Лекція,

Практичне заняття,

самостійна робота

 

    Переглянути презентацію лекції, 1 год.;

анотувати прочитану додаткову літературу, 7 год.

  Тема 3. Типологія літературних жанрів, напрямів і стилів. Лекція,

практичне заняття,

самостійна робота

Презентація,

відеоматеріали

 

  Переглянути презентацію лекції, 1 год.;анотувати прочитану додаткову літературу, 7 год.
  Тема 4. Інтертекстуальність як категорія компаративістики. Лекція,

практичне заняття,

самостійна робота

 

Презентація,

відеоматеріали

 

  Переглянути презентацію лекції, 1 год.;

анотувати прочитану додаткову літературу, 7 год.

  Тема 5. Порівняльне літературознавство у взаємозв’язку з етноімагологічними, культурними, постколоніальними і гендерними студіями. Лекція,

практичне заняття,

самостійна робота

 

Презентація,

відеоматеріали

 

  Переглянути презентацію лекції, 1 год.;

анотувати прочитану додаткову літературу, 7 год.

  1. Система оцінювання та вимоги

Розподіл балів за змістовими модулями:

Поточний і модульний контроль Іспит Сума
Змістовий

модуль 1 (30 балів)

Змістовий

модуль 2 (30 балів)

 

 

40

 

 

100

Поточний контроль МКР 1

 

Поточний контроль МКР2.
15

балів

15

балів

15

балів

15

балів

Оцінювання і контроль знань.

Завершується вивчення дисципліни іспитом, оцінка якого визначається сумою балів, набраних за такі види робіт:

  • на практичних заняттях(за два модулі) ― від 18 (мінімально) до 30 (максимально) балів (за практичні одного модуля від 9 до 15);
  • за 2 модульні контрольні роботи від 18 (мінімально) до 30 (максимально) балів(кожна робота модульна від 9 до 15);
  • іспит 24 (мінімально)40 (максимально) балів.

 Разом – 60 (мінімально) 100 (максимально) балів.

Максимальна кількість балів, яку може отримати студент за результатами роботи на практичнихзаняттях складає 30 балів (по 15 балів за кожен з двох модулів) (за умови виконання всіх різновидів роботи, які передбачені планами практичнихзанять). Максимальний бал оцінки поточної успішності студентів на навчальних заняттях – 12. Оцінювання на навчальних заняттях для одного модуля переводяться у -бальну систему за формулою: (Сер. бал.х 0,05 +0,4) х 15) Студент, знання, уміння і навички якого на навчальних заняттях за 12-бальною шкалою оцінено від 1 до 3 балів, вважається таким, що недостатньо підготувався до цих занять і має академічну заборгованість за результатами поточного контролю. Студенту, який не виконав поточних домашніх завдань, не підготувався до навчальних занять, в журнал обліку роботи академічної групи ставиться 0 балів. Поточну заборгованість, пов’язану з непідготовленістю або недостатньою підготовленістю до навчальних занять, студент повинен ліквідувати. За ліквідацію поточної заборгованості нараховуються бали середнього (4, 5, 6), достатнього (7, 8, 9) та високого рівня (10, 11, 12).