Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка

Факультет іноземної філології

Кафедра германських мов і зарубіжної літератури

  1. Загальна інформація про курс

Назва курсу, мова викладання Методика викладання зарубіжної літератури у профільній середній школі і закладі вищої освіти, мова викладання українська
Викладачі Шулик Поліна Львівна, кандидат філологічних наук, доцент кафедри германських мов і зарубіжної літератури
Профайл викладачів https://zarub-lit.kpnu.edu.ua/shulyk-polina-lvivna/
E-mail: shulyk.polina@kpnu.edu.ua
Сторінка курсу в MOODLE https://moodle.kpnu.edu.ua/course/view.php?id=256
Консультації Відповідно до графіку індивідуальних консультацій, що розміщений на інформаційному стенді кафедри германських мов і зарубіжної літератури: вівторок 15.00 – 17.00

  1. Анотація до курсу

Вивчення нормативної навчальної дисципліни «Методика викладання зарубіжної літератури у профільній середній школі і закладі вищої освіти» передбачено освітньо-професійною програмою підготовки фахівців другого (магістерського) рівня вищої освіти за освітньо-професійними програмами: Середня освіта (Англійська мова і зарубіжна література), Середня освіта (Німецька мова і зарубіжна література); спеціальностей:014 Середня освіта (Мова і література (англійська) з додатковою предметною спеціальністю Середня освіта Мова і література (німецька/польська),014 Середня освіта (Мова і література (німецька) з додатковою предметною спеціальністю Середня освіта Мова і література (англійська/польська) галузі знань 01 Освіта / Педагогіка.

Дисципліна «Методика викладання зарубіжної літератури у профільній середній школі і закладі вищої освіти» висвітлює ключові питання дидактики, методології та методики викладання зарубіжної літератури у у профільній середній школі і закладі вищої освіти, відображає новітні технології освітнього процесу, орієнтує магістрантів на набуття практичних навичок у сфері викладацької роботи. Вивчення дисципліни  ґрунтується на знання студентами теоретичних знань з дисциплін «Методика навчання зарубіжної літератури», «Історія зарубіжної літератури», «Педагогіка», «Психологія».

  1. Мета та цілі курсу

Метою викладання навчальної дисципліни  «Методика викладання зарубіжної літератури у класах профільної середньої школи і закладі вищої освіти»  є опанування основами методики викладання зарубіжної літератури у класах профільної середньої школи і закладі вищої освіті як науковою дисципліною, що має теоретичний та практичний напрям.

Основні завдання курсу –  надати майбутнім вчителям і викладачам теоретичні знання з основ методики викладання зарубіжної літератури укласах профільної середньої школи і закладі вищої освіті та практичні уміння і навички їх застосування, навчити магістрантів співвідносити літературознавчу, психолого-педагогічну, дидактичну, комунікативну складові процесу викладання літератури з методичною складовою на теоретичному та практичному рівнях.Навчальна дисципліна входить до циклу нормативних дисциплін професійної підготовки

  1. Формат курсу

Стандартний курс (очний, заочний).

  1. Результати навчання

Згідно з вимогами програми підготовки фахівців здобувачі другого (магістерського) рівня вищої освіти повинні:

знати:

  • як вчитель зарубіжної літератури в профільній середній школі:
  • специфіку курсу зарубіжної літератури в профільній середній школі;
  • принципи викладання зарубіжної літератури у профільній середній школі;
  • зміст та структуру уроків зарубіжної літератури у профільній середній школі;
  • різноманітність шляхів аналізу та інтерпретації художнього твору у профільній середній школі;
  • проблеми розвитку усної та письмової мови на уроках зарубіжної літератури в профільній середній школі;
  • питання позакласного читання та позакласної роботи з зарубіжної літератури в профільній середній школі;
  • як викладач у закладі вищої освіти:
  • теоретичні основи курсу;
  • особливості літературознавчих навчальних дисциплін, що викладаються у закладі вищої освіти;
  • принципи викладання зарубіжної літератури у закладі вищої освіти;
  • методи та прийоми викладання зарубіжної літературизакладі вищої освіти;
  • відмінності викладання зарубіжної літератури в профільній середній школі та у закладі вищої освіти;

вміти:

  • як вчитель зарубіжної літератури в профільній середній школі:
  • розробляти та проводити уроки з вивчення монографічних та оглядових тем, систему питань до аналізу художніх творів чи окремих епізодів, систему уроків і окремі уроки з вивчення творів різних літературних родів та жанрів;
  • диференціювати методичні засоби інтерпретації художніх текстів в залежності від особливостей учнівського колективу та особистості окремого учня;
  • оцінювати усні відповіді та письмові роботи учнів;
  • складати програми факультативних курсів
  • як викладач у закладі вищої освіти:
  • планувати роботу викладача зарубіжної літератури;
  • розробляти та проводити монографічні та оглядові лекції, практичні заняття із зарубіжної літератури;
  • організовувати самостійну роботу студентів;
  • розробляти завдання для поточного та підсумкового контролю.
  1. Обсяг і ознаки курсу

 

Найменування показників Характеристика навчальногокурсу
денна форма навчання заочна форма навчання
Освітня програма, спеціальність Освітньо-професійні програми: Середня освіта (Англійська мова і зарубіжна література), Середня освіта (Німецька мова і зарубіжна література); спеціальності: 014 Середня освіта (Мова і література (англійська) з додатковою предметною спеціальністю Середня освіта Мова і література (німецька/польська), 014 Середня освіта (Мова і література (німецька) з додатковою предметною спеціальністю Середня освіта Мова і література (англійська/польська) галузь знань 01 Освіта / Педагогіка Освітньо-професійні програми: Середня освіта (Англійська мова і зарубіжна література), Середня освіта (Німецька мова і зарубіжна література); спеціальності: 014 Середня освіта (Мова і література (англійська) з додатковою предметною спеціальністю Середня освіта Мова і література (німецька/польська), 014 Середня освіта (Мова і література (німецька) з додатковою предметною спеціальністю Середня освіта Мова і література (англійська/польська) галузь знань 01 Освіта / Педагогіка
Рік навчання/ рік викладання перший /2019-2020 перший /2019-2020
Семестр вивчення другий перший
нормативна/вибіркова нормативна нормативна
Кількість кредитів ЄКТС 5 кредитів ЄКТС 5 кредитів ЄКТС
Загальний обсяг годин 150 150
Кількість годин навчальних занять 50 20
Лекційні заняття 20 8
Практичні заняття 20 6
Семінарські заняття    
Лабораторні заняття 10 6
Самостійна та індивідуальна робота 100 130
Форма підсумкового контролю екзамен екзамен

 

  1. Пререквізити курсу

Дисциплін, які мають бути вивчені раніше:

·                        Методика навчання зарубіжної літератури, Методика навчання іноземної мови.

·                        Історія зарубіжної літератури.

·                        Педагогіка.

·                        Психологія.

Здобуті результати навчання:

  • Знає сучасні філологічні й дидактичні засади навчання зарубіжної літератури.
  • Обізнаний із елементами теоретичного й експериментального (пробного) дослідження в професійній сфері та методами їхньої реалізації.
  • Знає мовний дискурс художньої літератури й сучасності.
  • Знає специфіку перебігу літературного процесу різних країн у культурному контексті, літературні напрями, течії, жанри, стилі, здобутки національних літератур, художні твори класики й сучасності.
  • Знає державний стандарт загальної середньої освіти, навчальні програми з іноземної мови та зарубіжної літератури для ЗНЗ та практичні шляхи їхньої реалізації в різних видах урочної та позаурочної діяльності.
  • Має творчо-критичне мислення, творчо використовує різні теорії й досвід (вітчизняний, закордонний) у процесі вирішення соціальних і професійних завдань.
  • Володіє різними видами аналізу художнього твору, визначає його жанрово-стильову своєрідність, місце в літературному процесі, традиції й новаторство, зв’язок твору із фольклором, міфологією, релігією, філософією, значення для національної та світової культури.
  • Порівнює мовні та літературні факти, явища, визначає їхні подібності й відмінності.
  • Володіє основами професійної культури, має здатність створювати й редагувати тексти професійного змісту державною та іноземною мовами.
  • Застосовує сучасні методики й технології (зокрема інформаційні) для забезпечення якості навчально-виховного процесу в загальноосвітніх навчальних закладах.
  • Володіє методами й методиками діагностування навчальних досягнень учнів з іноземної мови та зарубіжної літератури; уміє здійснювати педагогічний супровід самовизначення учнів, підготовки до майбутньої професії.
  • Організовує співпрацю учнів (вихованців), ефективно працює в команді (педагогічному колективі освітнього закладу, інших професійних об’єднаннях).
  • Ефективно організовує, аналізує, критично оцінює, несе відповідальність за результати власної професійної діяльності.
  • Забезпечує охорону життя
  1. Технічне й програмне забезпечення /обладнання

Вивчення курсу не потребує використання програмного забезпечення, крім загальновживаних програм і операційних систем.

  1. Політики курсу

 

Письмові роботи. Очікується, що студенти виконають декілька видів письмових робіт (складання конспектів уроків, лекційних занять, їх презентацій, розробка фрагментів уроків, лекційних занять, планів практичних занять, завдань для поточного та підсумкового контролю, для самостійної роботи тощо).

Академічна доброчесність. Очікується, що роботи студентів будуть їх оригінальними дослідженнями чи міркуваннями. Відсутність посилань на використані джерела, фабрикування джерел списування, втручання в роботу інших студентів становлять, але не обмежують приклади можливої академічної недоброчесності. Виявлення ознак академічної недоброчесності в письмовій роботі студента є підставою для її незарахування викладачем, незалежно від масштабів плагіату чи обману.

Відвідання занять. Очікується, що всі студенти відвідають усі лекції і практичні заняття курсу. Студенти мають інформувати викладача про неможливість відвідати заняття. У будь-якому випадку студенти зобов’язані дотримуватися термінів виконання усіх видів робіт, передбачених курсом.

Схема курсу

Тема, план Форма заняття Матеріали Література

Інтернетре

сурси

Завдання,

год

Змістовий модуль 1. Cпецифіка викладання зарубіжної літератури у профільній середній школи

Тема 1. Завдання, зміст та структура курсу «Зарубіжна література» в профільній середній школі.

Лекція,

самостійна робота

 

Презентація,

відеоматеріали

 

Літературу до кожної теми див у робочій програмі навчальної дисципліни та планах практичних та лабораторних занять Переглянути презентацію лекції,1 год.;

анотувати прочитану додаткову літературу, 4 год.

Тема 2. Специфiка курсу на історико-літературнiй основi в 10-11 класах

 

Лекція,

практичне заняття,

лабораторне заняття,

самостійна робота

 

Презентація,

відеоматеріали

 

  Переглянути презентацію лекції, 1 год.;

скласти конспект уроку і  тематичний план вивчення однієї із монографічних тем (на вибір), запропонувати структуру вивчення оглядової теми (на вибір, див. програми) і скласти конспект уроку з її вивчення, підготувати приклади фрагментів уроків з вивчення творів письменників-постмодерністів у профільній середній школі, 10 год.;

анотувати прочитану додаткову літературу, 10 год.

Тема 3. Аналіз художнього твору на уроках зарубіжної літератури в старших класах Лекції,

практичне заняття,

лабораторне заняття,

самостійна робота

 

Презентація,

відеоматеріали

 

  Переглянути презентації лекцій, 6 год.;

розробити систему запитань та завдань для організації аналізу запропонованового  твору, підготувати приклади фрагментів уроків з різними видами компаративного аналізу, 6 год.;

анотувати прочитану додаткову літературу, 10 год.

Тема 4. Теорія літератури на уроках зарубіжної літератури в старших класах. Лекція,

самостійна робота

 

Презентація,

відеоматеріали

 

  Переглянути презентацію лекції, 2 год.;

анотувати прочитану додаткову літературу, 10 год.

Тема 5.Розвиток зв’язного мовлення учнів на уроках зарубіжної літератури в старших класах Самостійна робота

 

    Анотувати прочитану додаткову літературу, 8 год.
Тема 6. Позакласна та позашкільна робота іззарубіжноїлітератури. факультативнізаняття. Самостійна робота

 

    Анотувати прочитану додаткову літературу, 6 год.
Змістовий модуль 2. Основи методики викладання зарубіжної  літератури у закладі вищої освіти

Тема 1. Методична концепція курсу.Дидактика и методика викладання зарубіжної літератури у закладі вищої освіти

Лекція,

самостійна робота

 

Презентація,

відеоматеріали

 

  Переглянути презентацію лекції,2 год.;

анотувати прочитану додаткову літературу, 12 год.

Тема 2. Методи викладання зарубіжної літератури у закладі вищої освіти.

Практичне заняття,

самостійна робота

 

    Запропонувати свою систему методів, використовуючи уже існуючі, 2 год.;

анотувати прочитану додаткову літературу, 12 год.

Тема 3. Планування роботи викладача зарубіжної літератури. Види занять із зарубіжної літератури у закладі вищої освіти. Лекції,

практичне заняття,

лабораторне заняття,

самостійна робота

 

Презентація,

відеоматеріали

 

  Переглянути презентації лекцій, 6 год.;

визначити відповідно до плану обсяг теоретичного матеріалу з теми «Антична  література», сформулювати теми практичних занять до теми «Література Відродження»,

визначити обсяг та тематику самостійної роботи до теми «Література доби елінізму»,

скласти відповідно до вимог план практичного заняття з зарубіжної літератури (тема – за вибором) – 8 год.; анотувати прочитану додаткову літературу, 8 год.

Тема 4. Шляхи аналізу та інтерпретації художнього твору у закладі вищої освіти. Лекція,

самостійна робота

 

Презентація,

відеоматеріали

 

  Переглянути презентацію лекції,2 год.;

анотувати прочитану додаткову літературу, 10 год.

Тема 5. Організація самостійної роботи студентів Практичне заняття,

самостійна робота

 

    Розробити запитання для перевірки самостійної роботи студентів з літератури Нового та новітнього часу, 2 год.; анотувати прочитану додаткову літературу, 8 год.

Тема 6. Перевірка результатів та ефективності викладання зарубіжної літератури у закладі вищої освіти.

 

Лабораторне заняття,

самостійна робота

 

    Розробіититестові завдання до однієї з тем практичних занять з античної літератури, 2 год.;

анотувати прочитану додаткову літературу, 6 год.

  1. Система оцінювання та вимоги

Розподіл балів за змістовими модулями:

Поточний і модульний контроль Іспит Сума
Змістовий

модуль 1 (30 балів)

Змістовий

модуль 2 (30 балів)

 

 

40

 

 

100

Поточний контроль МКР 1

 

Поточний контроль МКР2.
15

балів

15

балів

15

балів

15

балів

Оцінювання і контроль знань.

Завершується вивчення дисципліни іспитом, оцінка якого визначається сумою балів, набраних за такі види робіт:

  • на практичних та лабораторнихзаняттях(за два модулі) ― від 18 (мінімально) до 30 (максимально) балів (за практичні одного модуля від 9 до 15);
  • за 2 модульні контрольні роботи від 18 (мінімально) до 30 (максимально) балів(кожна робота модульна від 9 до 15);.
  • іспит 24 (мінімально)-40 (максимально) балів.

 Разом – 60( мінімально) 100 (максимально) балів.

Максимальна кількість балів, яку може отримати студент за результатами роботи на практичнихта лабораторних заняттях складає 30 балів (по 15 балів за кожен з двох модулів) (за умови виконання всіх різновидів роботи, які передбачені планами практичних та лабораторних занять). Максимальний бал оцінки поточної успішності студентів на навчальних заняттях – 12. Оцінювання на навчальних заняттях для одного модуляпереводяться у -бальну систему за формулою: (Сер. бал.х 0,05 +0,4) х 15) Студент, знання, уміння і навички якого на навчальних заняттях за 12-бальною шкалою оцінено від 1 до 3 балів, вважається таким, що недостатньо підготувався до цих занять і має академічну заборгованість за результатами поточного контролю. Студенту, який не виконав поточних домашніх завдань, не підготувався до навчальних занять, в журнал обліку роботи академічної групи ставиться 0 балів. Поточну заборгованість, пов’язану з непідготовленістю або недостатньою підготовленістю до навчальних занять, студент повинен ліквідувати. За ліквідацію поточної заборгованості нараховуються бали середнього (4, 5, 6), достатнього (7, 8, 9) та високого рівня (10, 11, 12).