АНОТАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ

“АНАЛІТИКА НАРАТИВНОГО ДИСКУРСУ”

 

  1. Метою викладання навчальної дисципліни є засвоєння студентами-філологами основних положень наратології, уміння використовувати їх у процесі аналізу художніх творів та під час викладання вишівських та шкільного курсів літератури. Дисципліна пов’язана з основними літературознавчими дисциплінами – «Вступ до літературознавства», «Теорія літератури», «Історія зарубіжної літератури», «Історія української літератури», «Порівняльне літературознавство», а також із загальноосвітніми гуманітарними дисциплінами, що вивчаються у ВНЗ (філософія, культурологія, мистецтвознавство, релігієзнавство та ін.).
  2. Результатом навчання є формування інтегральних, загальних і спеціальних (фахових, предметних) компетентностей:
  • інтегральна компетентність: здатність розв’язувати складні інноваційні задачі і практичні проблеми у галузі освіти або у процесі навчання, здійснювати наукові дослідження та впроваджувати їх результати на практиці;
  • загальні компетентності:
  • Здатність проведення наукових досліджень на відповідному рівні, пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел.
  • Здатність до використання принципів, методів та організаційних процедур дослідницької та інноваційної діяльності.
  • Здатність генерувати нові ідеї та доводити їх ефективність.
  • Здатність розробляти та управляти реалізацією навчально-наукових проектів.
  • Здатність до навчально-наукової діяльності у ситуаціях мультикультурності;
  • спеціальні (фахові, предметні) компетентності:
  • Здатність до аналізу складних літературних наративів і залучення їх до процесу викладання літератури у старшій середній і вищій школах.
  • Володіння принципами й методами дискурсивного вивчення літератури.
  • Здатність до застосування наратологічного підходу до аналізу літературних явищ.
  • Здатність з’ясовувати особливості наративної структури літературно-художніх текстів модерної і постмодерної доби.
  1. Зміст навчальної дисципліни:
  • Наратологія як наука.
  • Визначення наративу і дискурсу.
  • Нарація як акт художньої комунікації.
  • Наратор і фокалізація у художньому тексті.
  • Структурні елементи наративу та їх функції.
  • Наративні стратегії класичної, модерної і постмодерної епох.
  1. Обсяг вивчення навчальної дисципліни. Кількість кредитів ECTS – 4. Загальний обсяг годин – 120 (аудиторних – 40, з них: лекційних – 20, семінарських – 20, самостійної та індивідуальної – 80).
  2. Форма підсумкового контролю – іспит.
  3. Викладацький склад: О.В. Кеба, доктор філологічних наук, професор; Р.М. Семелюк, кандидат філологічних наук, старший викладач.

 

 

  1. Перелік основної літератури.
  • Антологія світової літературно-критичної думки ХХ ст. / За ред. М. Зубрицької. – Львів  Світ, 2001. – 600 с.
  • Женетт Ж. Повествовательный дискурс // Женетт Ж. Фигуры. В 2-х т. – Т.2. – М., 1998.- С.60-281.
  • Западное литературоведение XX века : Энциклопедия. – Москва : Intrada, 2004. – 560 с.
  • Лексикон загального та порівняльного літературознавства / Буковин. центр гуманіт. дослідж.; За ред. А.Волкова та ін. — Чернівці: Золоті литаври, 2001. — 636 с.
  • Літературознавча енциклопедія : У двох томах. / Авт.-уклад. Ю. І. Ковалів. – К : ВЦ «Академія», 2007. – Т. 1. – 608 с.; Т. 2. – 624 с.
  • Силантьев И.В. Мотив в системе художественного повествования. – Новосибирск : Изд-во ИДМИ, 2001 – 235 с.
  • Тюпа В.И. Нарратология как аналитика повествовательного дискурса. – Тверь, 2001. – 58 с.

 

Завідувач кафедри

германських мов і зарубіжної літератури            ____________________      /О.В. Кеба/